att forma ett barn!

Den sista tiden i min vänskapskrets så kommer oftare och oftare ett samtalsämne ämne upp.

Detta om hur vi formar våra barn. De flesta av oss har iallafall ett barn som är mellan 2-4 år..
Det vi ofta pratar om är hur pojkar oftast blir.bröliga.och stökiga. Flickor blir söta och rara..
Även om vi alla som mammor känner att vi gör vad vi kan för att göra flickor lite tuffare och pojkarna mjukare.

Jag personligen har ju två flickor som jag försöker uppfostra med skin på näsan och en rejäl skopa mod och tuffhet.
Men även om jag sätter på dem baggy jeans, säger upp och hoppa när de slår. Även om de snickrar leker med bilar, så blir de fortfarande bara flickor.

Ibland undrar jag hur mycket som ligger i generna för vad som är kvinnligt/ manligt. pojkigt/flickigt.
För i slutet av dagen så leker de mest med dockor, pärlor och hästar.
88 tusen gånger om dagen tjatar den minsta om tajts och klänning.
För man är fin som tjej om man har tofs och klänning på förskolan, de är det första de får höra.

Tjejer ska inte rusa i kön till maten utan stå på led, sitta ner i soffan.m.m
Pojkar är rara om de är busiga, stojar och stimmar...
Hur kommer det sig?!..

En tanke jag ofta tänker på är att om man har flera barn och kläder går att ärva. Hur kommer de sig att en tjej kan ha en tröja med bilar på som hon ärvt av sin bror?
Då är hon lite tuff och cool.

Men en kille skulle aldrig gå i en hello kitty tröja som han ärvt av sin stora syster?

Jag förespråkar inte hen, som könsbeskrivning. Jag tycker kvinnligt och manligt är något vackert.
Tycker bara att det är lite spännande som förälder hur lite jag lyckats påverka mina egna barn. :)

Fast att jag själv snickrar, renoverar, bakar, lagar, mat, klipper.gräs ect. Och själv gör lika mycket kvinnligt som manligt :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback