i en värld som svävar någonstans mellan fredsmäklare och livsexpert!

Att ha två barn i ålder 3 och 4 år ställer sina krav på en som mamma!
 
Ena stunden ska man vara fredsmäklare, man ska hitta lösningar på bråk ledsamheter och ge dem lärdomar på vägen.
Det är allt från att det ska delas lika till dela med sig. Men man ska även lära dem att förstå att man inte alltid vill dela med sig av sina favorit saker. Och att vissa saker är heliga för var och en.
Allt måste ske i stunden och man har aldrig förutsättningarna för att tänka eller planera. Utan allt är improvisation.
 
Men faktum är att man löser ju alla världens problem för ens barn. 
Ibland önskar jag att vi föräldrar fick lite mera uppskattning för det vi åstakommer åt våra barn ;)
för ibland känns det som att man kan vara värd NOBELSFREDSPRIS!
 
Och på samma sätt som man ska lösa konflikter och bråk ska man också ha svar på livets alla frågor!
En form av livs expert!
 
Som idag frågar Siri lig:
- mamma när blir du gammal?
jag frågade om hon tyckte att jag var gammal men det tyckte hon inte. Då frågade jag henne vem hon tycker är gammal. Men då undrade hon vad jag menade, och jag frågade om hon kände någon hon tycker är gammal igen.
hon funderade läge och sa att hon inte visste..
 
Jag insåg att för första gången på läge fick jag svara henne att jag inte heller har ett svar för att jag personligen tycker att begreppet gammal är en dålig benämning på någon i en omgivning.
Man blir gammal när man själv anser sig bli gammal. det kan vara vid 50 års ålder men likaväl vid 95. Allt handlar om ens egen glädje och livslust.
 
 
Känner ibland att det är en livsutmaning att ha barn. Det är underbart och man får utmana sig själv varje dag!
Faktum är att det inte var något jag hade med mig när jag trädde in i min mamma roll. Men det är något jag uppskattar!
 
Det är fatastiskt att hålla sitt barnshand genom livet!
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback